Bij de meeste helmen van Sena kan er gekozen worden voor de Bluetooth variant, of de EVO variant. De EVO variant gebruikt de MESH techniek voor onderlinge communicatie. Een voordeel van het gebruik van MESH is dat je geen 'gedoe' hebt met pairen (koppelen van de helmen aan elkaar). Het enige wat je hoeft te doen is je helm inschakelen, de MESH intercom aanzetten en klaar ben je. Standaard zal een EVO helm beginnen met kanaal 1 op het open MESH kanaal. Iedereen die nu zijn helm aan zet binnen het bereik en ook MESH kanaal 1 start heeft direct verbinding. Het gebruik van MESH is aan te bevelen wanneer je met meer dan 2 persoenen op pad gaat.
Er is een kans dat je gesprekken oppikt van andere Sena MESH gebruikers. Iedereen die zijn helm op hetzelfde kanaal afstemt en binnen 900 meter is, kan tenslotte meepraten en luisteren. Je kunt wisselen tussen 9 kanalen, wanneer je gelijk bij het in gebruik nemen kiest voor een ander kanaal is de kans erg klein dat je met onbekenden in gesprek raakt. Bij het gebruik van de MESH intercom heb je de mogelijkheid om je microfoon te muten (uitschakelen). Je kunt zo wel de andere gebruikers horen, maar jij praat zelf niet mee. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij het gebruik in een fietsgroep waarbij de voor- en achterrijder de rest van de groep informeren maar je wilt voorkomen dat iedereen door elkaar gaat praten. Daarnaast versterkt iedere deelnemer het netwerk. Hierdoor is het mogelijk om over grotere afstanden met elkaar te communiceren dan bij de Bluetooth helmen.
Het is overigens wel mogelijk om via Bluetooth je smartphone aan een MESH helm te koppelen. Je kunt zo een telefoongesprek beantwoorden of andere instructies van je telefoon horen. Wat je kun horen is wal afhankelijk van het gebruikte protocol. Muziek wordt via A2DP gestreamd naar de helm, maar dat heeft een lagere prioriteit dan de MESH intercom. Heb je de MESH intercom open staan dan hoor je geen muziek. Een telefoongesprek wordt via een ander protocol gestreamd en dit onderbreekt wel de MESH intercom verbinding.
Wanneer je helmen kiest met MESH techniek heb je geen gedoe met het pairen van de helmen. Je schakelt de helm in, drukt op de middelste knop het MESH netwerk wordt geactiveerd. Standaard begint je helm met kanaal 1 en iedereen die binnen het bereik is en ook kanaal 1 gebruikt kan meepraten. Je kunt overigens kiezen uit 9 verschillende kanalen zodat je nog onderscheid kunt maken in verschillende groepen.
Bij de Bluetooth helmen is het nodig om de helmen eerst onderling te pairen, dat is ook niet ingewikkeld en normaal gesproken een eenmalig iets. Ben je met 3 of meer mensen dan is het met Bluetooth helmen wel wat meer gedoe.
Bij de helmen met MESH techniek is het mogelijk om je microfoon uit te schakelen. Je kunt dan wel het gesprek van een ander horen maar niet terug praten. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je met een voorrijder werkt die graag informatie wil geven maar niet steeds geïnterrumpeerd hoeft te worden. Bij de Bluetooth helmen kun je de intercom functie wel volledig uitschakelen maar dan hoor je ook niks meer.
Maar uiteindelijk zul je alleen nog kunnen kiezen voor de MESH systemen, aangezien Sena de keus heeft gemaakt alleen nog helmen met die techniek te gaan produceren en ontwikkelen.
Gaan we kijken naar de verdere verschillen tussen de Bluetooth en de EVO helmen dan zien we dat de EVO helmen beschikken over de Bluetooth 5.1/5.2 chip in tegenstelling tot de 4.1 chip bij de Bluetooth helmen. Voordeel van de 5.2 chip is dat deze sneller kan schakelen bij informatie die uit je telefoon komt. De EVO helmen beschikken daarnaast over een USB-C oplaadpoort. De Bluetooth helmen werken met micro-USB. Bij de Sena R1 EVO zijn er nog een paar verschillen meer, de R1 EVO heeft als extra standaard al een vizier meegeleverd en achterop zit een LED achterlicht voor extra veiligheid.